Saturday, March 7, 2009

Blog wasilah perbaiki diri


Salam Ikhlas Penuh Ukhuwwah

Alangkah gembira sungguh dapat mewujudkan blog sendiri pada pagi ini. Harapan, moga dapat istiqamah meng'update' blog ni dari semasa ke semasa. At least, seminggu sekali..

Niat untuk mewujudkan blog sebenarnya sudah lama bertapak di hati, namun pagi ini baru benar-benar terlaksana,mungkin ada keberkatan yang tersendiri. Minta jauh andai blog ini mengundang murka Allah. Moga ia menjadi titik tolak untuk mengislah umat, dan islah diri sendiri juga.

Hadis Nabi SAW ada menyebut, yang bermaksud: "Perbaiki diri kamu, dan serulah yang lain".

Di samping kita menyebarkan dakwah kepada pelayar-pelayar blog, bolehlah memberi peringatan kepada diri kita sendiri. Kerna Allah sangat murka kepada orang yang berkata, tetapi tidak mengamalkan apa yang diperkatakan itu. Surah as-Saff ayat 3 ada menyebut tentang hal ini.

Namun, andai pun kita tidak melakukan kebaikan atau nasihat tersebut, janganlah pula kita menyembunyikan, dengan alasan 'aku pun tak buat,nak suruh orang lain buat'. Sebaliknya, kita menyampaikan kebenaran itu, dan dalam masa yang sama perbaiki diri dan berusaha melakukannya sedaya yang mampu.

Itulah dikatakan, 'Perbaiki diri dan serulah orang lain'



Sekian, utuk post yang pertama. Wallahua'alam. =)

No comments: