Saturday, December 19, 2009

N I S A ' G A M E S

10 Disember 2009

Siapa xbangga nama sendiri dicetak di setiap banner, pamplet dan kertas kerja, bahawa saya melaksanakan satu projek mega untuk adik2 di kawasan Dungun. hu2. xbaik riya'. Nasib baik bukan betul2 saya punya program. Sebenarnya kalimah 'Nisa' pada istilah Nisa' Games itu merujuk kepada semua yang berjantina perempuan, berumur 13-40 tahun, berkelayakan menyertai ahli Nisa'.

Jadi, dengan seruan jihad itu, saya buat julung-julung kalinya melibatkan diri dalam siri permainan indoor kali ini. Permainan yang saya pilih adalah, DAM ULAR.=)


Subhanallah, xsangka rupenyer ramai adik remaja yang berminat dan memberi komitment yang tinggi kepada penganjuran program ini. Alhamdulillah. Benarlah ayat al-Quran yang menyebut, mafhumnya kalau kita tidak mahu berjuang di jalan Allah, Allah akan menggantikan dengan orang lain yang lebih baik dari kita. jadi, janganlah sampai satu ketika Islam mencapai kemenangan, tetapi tidak ada satu pun sumbangan kita kepada kemenangan Islam itu..

"Allahumma ya muqallibal qulub, thabbit quluubana a'la diinik wa'ala toatik"
Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama dan ketaatan kepada-Mu.

Hebatnye mak cik2 dan akak2 yang dapat istiqamah dan menyumbang untuk Islam, walaupun dah habis belajar, dan dah beranak dan bercucu..

Dan antara yang terkesan pada jiwa juga, kesungguhan seorang ibu saudara yang bijak mendekati anak2 remaja, yang mampu mencipta pengaruh dan mempunyai magnet diri, sehingga berjaya menghantar anak-anak buahnya ke sini, bagi mengisi masa terluang dan berkenalan...

Cuma antara adik2 ni, masih belum tercapai objektif taaruf, iaitu mereka masih belum kenal sesama mereka. mungkin perlu ada sesi taaruf sebelum game. hah.

Moga dapat join lagi aktiviti kemasyarakatan ni, tak kira di mana kita dicampakkan, kita perlu membina insan itu.
Ballighu a'nni walau aayah!

No comments: