Saturday, December 19, 2009

OPKIM DI KAMPUNG CHEROS

Salam Percutian...

Alhamdulillah, dengan keizinan Allah dan ibu bapa, satu Operasi Khidmat Masyarakat ISIUKM dapat saya sertai pada 20-23 November yang lalu...

Sebab lame dah program ni, jadi tak berapa ingat dah perjalanannya tu. Namun ia sememangnya pengalaman yang tidak dapat dilupakan kerana bbrapa perkara::

1) Semua kerja dan hal yang berkaitan dengan PSSCM dan keguruan perlu disettlekan sblm berangkat ke Cameron Highland(CH) pagi tu ... Wah, kalut jugok dibuatnya. Bilik di KKM yang ditempah, xsempat nak duduk. Menginap di KDO je mlm tu. Harap penganjur tak marah...

2) Alhamdulillah, sarapan pagi utk 2 org di KKM di 'sponsor'. Rezeki...

3) Harap2 dipermudahkan urusan tesis kawan2 yang xsiap lagi tu..Amin. Maaf jika xbyk mmbantu.

4) Kehidupan orang asli di CH ada yang seperti dibayangkan, dan ada yang cukup berbeza dengan sangkaan saya.

5) Ingatkan kat umah diorang xde lampu langsung, diorang pakai pelita ayam tu jer.. Tapi rupenya ada kemudahan tenaga solar di rumah diorang.. Malam je diorang akan guna generator untuk buke lampu. tapi ada 1 malam tu bateri lampu xhabis caj, maka duk dalam gelap la kami..
DInding dan lantai daripada buluh yang disusun rapi dan diikat silang pangkah. Atap zink tak tembus pon bila hari ujan...

6) Diorang menggunakan motor untuk perhubungan, nak keluar masuk ke bandar, mencari keperluan dan menjual hasil pencarian.

7) Anak-anak diorang xsemua dihantar ke sekolah, dengan alasan susah untuk keluar.. Mungkin mereka masih kurang kesedaran tentang pentingnya pendidikan. Tapi kl yang memang dihantar ke sekolah tu, hm.. diorang pandai rupenyer!..

8) Bila ditanya mengenai Islam, mereka kebanyakan tidak mahu menerima apa yang kami bawa.. Mungkin masih terlalu awal.. Tapi bagi mereka yang sememangnya pernah mendengar tentang ajaran Islam ini, mereka lebih prefer untuk mengekalkan amalan nenek moyang mereka.

9) Yang mengkagumkannya, antara 19buah rumah, dan 160 penduduk di situ, setakat ini belum pernah berlaku kejadian curi, rompak, maksiat dan sebagainya.. Inilah budaya ketimuran yang asli.., yang tidak dicampuri dengan budaya kuning, biru atau merah dari barat langsung.. Antara yang bagus.. anak2 mereka berumur sekitar 2-4  tahun juga turun ke tanah membantu ibu mengangkat buluh untuk digunakan.. Wah, rajinnyer anak2 mereka! =) (aku pon malas..!)

10) Mereka boleh main kejar2 dan main bola dalam (bola beracun), dengan memakai kain batik! Kl macam ni, xbolehlah nak halang orang jogging dengan berkain kurung.

11) Masa mendengar ucapan alu-aluan dari Timb Tok Batin, perkataan pertamanya yang mengejutkan saya ialah, 'Salam Sejahtera, Salam 1 Malaysia!'.. Wah, hebat benar seruan DS Najib ni. Sampai ke ceruk perkampungan orang asli pun dapat risalah nye ini.

12) Secara jujur dan edisi muhasabahnya.. pada pendapat saya, spjg perkampungan kami ini, mungkin saya sendiri lebih banyak bertanya ttg amalan@dari sudut pensyariatannya sahaja. Tetapi, ttg pemikiran, kepercayaan dan konsep ketuhanan tidak banyak diketengahkan dalam pertemuan kami.
Bagi saya, kita perlu lebih mengutamakan/ lebih banyak bercakap tentang tauhid dan kepercayaan kepada Tuhan Yang Esa.. kan Nabi berdakwah, mula dengan menanamkan akidah/tauhid dulu. then baru syariah dan akhlak.



Tapi.. mcm takut pulak nak sebut pasal Allah.. pasal Tuhan.. dll. Takut sensitif..Nanti diorg sumpit kite kang, haa baru tau.. Ingat lagi mase penasyid ISIUKM bernasyid lagu Raihan, tajuk 'Asyhaduallailaahaillallah'.. diorang kuar rami2 dari tapak khemah, mcm boikot je.. Tp xtaula kan..

Lagipun, mgkin 1 metodologi dakwah kite jugak, kita faham budaya dan cara mereka dulu.. Raikan mereka, lepas ni baru kita masuk sikit2. Tapi ustaz kata tu bukan caranye, kl asyik nak meraikan mad'u.. Takut kita terjerlus sekali.. Macamna ek.


Wallahua'alm.

*  *  *
Pepun, memang pengalam ini sangat menarik dan membantu kiter untuk koreksi balik diri kita, tentang metod yang paling sesuai untuk kita mendekati mad'u secara dakwah fardiyah. Tafahum dan Taaruf yang terjalin dalam kem ini, bukan sahaja antara saya dengan penduduk orang asli sahaja, malah dengan sahabat2 seISIUKM yang baru berjumpe di sini. Antaranya, SZI Epi Nadwa Khairiah Fidah Naimah adik aisyah z, mardhiah liyana izati farah zila siti mira mastura wani. yang lain yang tak disebut tu, mybe tak cukup glamour.hu3

Wassalam

1 comment:

Khairunnisa Alias said...

oh ya, lupe nk masukkan. penganjur xbg pluang utk ke kebun strawberi pon. isk3.

kn betulkan niat, utk bdkwh!